QUALITAT ALIMENTÀRIA | 27/10/2003  Ruralcat

La venda de productes de qualitat a Espanya augmenta un 8¿1 per cent l¿any 2002

La comercialització dels productes amb denominació de qualitat va ascendir l¿any 2002 a 542,58 milions d¿euros, un 8,1 per cent més que l¿any anterior, segons els resultats d¿un informe que ha elaborat el MAPA sobre els productes agroalimentaris.

Tretze nous productes es van incorporar el 2002 a la llista de productes agroalimentaris, sense incloure els vins ni begudes espirituoses, que estan protegits per una denominació d¿origen i indicació geogràfica. De les 88 denominacions registrades al 2001, l¿any següent van passar a ser 101. L¿any 2002, el volum comercialitzat va augmentar en la pràctica totalitat dels productes, en alguns casos degut a l¿increment del número de denominacions inscrites als grups. D¿entre els que van mantenir el mateix número de denominacions respecte l¿any anterior, destaca l¿increment del volum de comercialització dels productes carnis, en un 18¿8 per cent, i un valor de 105,04 milions d¿euros, així com el dels arrossos, en un 17,2 per cent, i un valor econòmic de 12,54 milions d¿euros. Per la seva banda, els torrons van incrementar el seu valor econòmic en un 20,3 per cent, ja que van obtenir 83,63 milions d¿euros per la seva comercialització. Les noves denominacions que es van incorporar l¿any 2002 van ser: Formatge de Valdeón, Formatge Ibores, Oli de Mallorca, Oli de la Terra Alta, Oli del Baix Ebre-Montsià, Oli Ponent de Granada, Xirimoia de la Costa Tropical de Granada-Màlaga, Peres de Rincón de Soto, Cigró de Fuentesaúco, Mel de Granada i Sidra d¿Astúries. D¿aquests grups, el de l¿oli d¿oliva verge, amb quatre noves denominacions, ha obtingut un valor econòmic de comercialització de 55¿91 milions d¿euros, que representa un 31 per cent més que l¿any anterior. Per la seva banda, el formatge, amb 18 denominacions d¿origen i una indicació geogràfica protegida, va incrementar en un 12,6 per cent el valor de comercialització, que va quedar fixat l¿any 2002 en 109,40 milions d¿euros. El 85,6 per cent del valor de comercialització va correspondre al mercat nacional, mentre que el 14,4 per cent va provenir de les exportacions. Així doncs, el grup agroalimentari amb denominació de qualitat que està al capdavant de la llista de productes, atenent al seu valor econòmic, és el del formatge, amb un 21 per cent de la comercialització. Seguidament hi ha el de la carn i productes carnis, amb un 19 per cent; el del torró, amb un 15 per cent; el de la fruita, amb un 13 per cent; i el de l¿oli d¿oliva verge, amb un 10 per cent. Pel que fa a les hortalisses i els pernils, representen el 9 per cent del total, seguits de l¿arròs, amb un 2 per cent, i la resta de productes que abasten el 2 per cent restant.