Ivan Caelles A part de posar en valor l’agricultura i el territori, un dels pilars del nostre projecte és la innovació
Ivan Caelles, de tarannà inquiet i innovador, ha llançat al mercat un nou producte que uneix dues de les seves passions –les olives i la cervesa– i que dóna continuïtat a la iniciativa endegada amb l’oli. OLIBA Green Beer és una cervesa d’oliva que destaca pel seu atractiu i particular color verd, pel seu aroma que transporta als camps d’oliveres i pel seu sabor compensat i amb tocs d’oliva. Ha estat el guanyador del premi PITA 2020 (Premi a la Innovació Tecnològica Agroalimentària) en la modalitat d’Agroindústria per la creació de la primera cervesa verda d’oli d’oliva del món.
Ivan Caelles és enginyer agrònom i productor d’oli d’oliva verge extra. Fa més de 20 anys que elabora olis de varietats autòctones d’olives en verd de la comarca i, fa tres anys, va crear la marca “Erm Oli d’oliva de muntanya”, un oli elaborat gràcies la recuperació d’oliveres centenàries i camps, en molts casos abandonats, que ha suposat un autèntic revulsiu al territori. També està duent a terme un projecte de posada en valor de la Vall de Barcedana (Pallars Jussà) i dels seus paisatges i oliveres autòctones.
-Què us va impulsar a participar als premis PITA?
La nostra cervesa Oliba és un producte innovador i disruptiu que, en essència, prové de l’agricultura. Per a la seva elaboració, s’ha dut a terme una tasca molt laboriosa d’investigació i desenvolupamemt i ha calgut molta tècnica i tecnologia per posar-la en pràctica, per això vam considerar que encaixava a la perfecció amb les bases del premi PITA ja que, a més, el seu origen és català.
-Com va néixer la idea del vostre projecte d’empresa?
Fa tres anys vam començar a elaborar Olis d’Oliva Verge Extra amb varietats autòctones del Pallars Jussà que, ara com ara, encara són unes grans desconegudes però tenen un alt i ric valor organolèptic. A part de posar en valor l’agricultura i el territori, un dels pilars del nostre projecte és la innovació i, en aquest sentit, ens vam plantejar elaborar la primera cervesa verda d’oliva del món.
“A part de posar en valor l’agricultura i el territori, un dels pilars del nostre projecte és la innovació i, en aquest sentit, ens vam plantejar elaborar la primera cervesa verda d’oliva del món”
-Oliba Green Beer és la primera cervesa verda d’oliva del món feta amb set varietats autòctones d’olives del Pallars Jussà. Quines són?
Les varietats serien Negral, Massanell, Verdal de Barcedana, Grossal, Albacarro, Olivera de Llimiana i Verdal del Pallars. Aquestes són les que, de moment, tenim més estudiades i en producció.
Quines característiques li atorguen al producte?
La cervesa seria com un cupatge de les set varietats però no hem fet un estudi monovarietal per segmentar què aporta cadascuna a la nostra Oliba; la combinació de totes en les proporcions que vam estipular des del començament ens han portat a aquest resultat que avui ens està donant tan bones valoracions.
-Per a elaborar la cervesa heu aplicat una innovació per obtenir un extracte d’oliva amb què s’aconsegueix aportar aroma, sabor i color i aconseguir que el producte quedi totalment homogeni. En què consisteix aquest procés?
En línies generals, fem un macerat amb olives i fulles d’olivera que, posteriorment, addicionem al most de cervesa aportant-li tots els atributs que has anomenat de les olives. No podem entrar en més detalls perquè revelaríem la “fórmula màgica” i aquesta és un “secret”.
“En línies generals, fem un macerat amb olives i fulles d’olivera que, posteriorment, addicionem al most de cervesa aportant-li tots els atributs de les olives”
-La cervesa neix en el marc d’un microprojecte de recuperació de varietats d’oliveres del Pallars Jussà per donar impuls a la indústria oleícola de la comarca. En què consisteix el projecte i quins beneficis aporta per a les persones i el territori?
Fa tres anys, vam iniciar un laboriós projecte de recuperació i estudi de les varietats autòctones del Pallars Jussà, així com la recuperació de camps erms o abandonats de la nostra Vall de Barcedana, una terra de tradició agrícola actualment molt despoblada. Un projecte que sempre es va pensar obeint a cinc pilars bàsics:
Producte: l’elaboració de productes d’alta qualitat és un punt bàsic; l’Oli d’Oliva Verge Extra és un elixir de salut i Oliba Green Beer es fa de forma artesana amb ingredients seleccionats de forma molt curosa. A més, sempre pensem en productes sense fronteres i aptes per al màxim nombre de públic.
Productor: l’emprenedoria conscient i la generació de llocs de treball de qualitat per contribuir a l’economia del territori són també un factor clau a ERM del PALLARS PRODUCTIONS.
Territori: soc originari de la Vall de Barcedana i hi tinc un lligam sentimental molt ferm. Vinc d’una nissaga de pagesos productors d’oli i moliners de la zona i estic content d’haver encomanat a l’equip Oliba els valors que ens mouen en aquest sentit: la cura i la preservació del paisatge; la posada en valor del territori i del conreu tradicional d’oliveres; el fet de revifar i afavorir una regió altament despoblada i preciosa... aquest aspecte em fa especialment feliç.
Innovació: soc inquiet, m’agrada investigar i pensar en coses trencadores... vaig començar fent oli verd en una zona on tradicionalment es collia i es produïa en madur i ara estic encaminat en la creació de nous productes exclusius relacionats amb el sector oleícola.
Acció social: em satisfà poder ajudar altres persones i col·lectius i treballar per donar-los visibilitat i poder ser un ens integrador. En aquest sentit, col·laborem amb entitats com la Cooperativa l’Olivera o la Fundació Privada Ilersis, que al seu torn treballen amb persones amb discapacitats; amb el CIRE (Centre d’Iniciatives per a la Reinserció), que forma i dona feina a persones privades de llibertat; amb l’ONCE, amb qui hem col·laborat per fer unes etiquetes en Braille a fi que les persones amb discapacitat visual ens puguin llegir. I la idea és anar ampliant en aquest sentit.
“vaig començar fent oli verd en una zona on tradicionalment es collia i es produïa en madur, i ara estic encaminat en la creació de nous productes exclusius relacionats amb el sector oleícola”
-Heu engegat la marca en plena pandèmia, però el projecte està tenint molt bona acollida. A quin públic va dirigit el producte i quins canals de venda teniu?
Sempre ens vam pensar en anglès per ser un producte del món i no posar-nos fronteres. Quan vam sortir al mercat, vam apostar per un canal gurmet –botigues d’alimentació especialitzades– i també restaurants que busquessin productes diferenciadors. També vam situar-nos en plataformes de venda online per fer més accessible el producte des d’un bon començament.
El gran ressò que hem tingut i el fet de tenir tancat o funcionant a mig gas el canal HORECA a causa de la pandèmia, ens ha encaminat cap a les cadenes de supermercats a nivell mundial i, actualment, aquest canal és el que està prenent més força.
“El gran ressò que hem tingut i el fet de tenir tancat o funcionant a mig gas el canal HORECA a causa de la pandèmia, ens ha encaminat cap a les cadenes de supermercats a nivell mundial i, actualment, aquest canal és el que està prenent més força”
-Quina producció teniu actualment?
Actualment estem en nivells de producció anuals d’unes 260.000 ampolles de 33 cl. La idea és anar ampliant el canal de producció a mesura que anem tenint demanda de tots els mercats amb qui estem en negociacions.
-Quins nous reptes de futur us plantegeu?
D’entrada volem introduir i fiançar la cervesa Oliba en més mercats –estem en negociacions amb 28 països–; i, una mica en paral·lel, anar ampliant la gamma d’estils de cervesa per poder arribar al màxim de públic possible i cobrir els diferents gustos dels amants d’aquesta popular beguda.