La UE aprova un programa espanyol de promoció de productes agrícoles a Estats Units i Canadà
La Comissió Europa ha aprovat un programa de la Federació Espanyola d'Indústries de l'Alimentació i Begudes (FIAB) per a la promoció de productes alimentaris als Estats Units i Canadà, que tindrà un cost total de 4,4 milions d'euros. La iniciativa, que finançarà la UE en un 50 per cent, té com objectiu divulgar en ambdós països les qualitats de productes com fruites i hortalisses, patés, olis d'oliva o vi.
Encara que el programa, que tindrà una durada de tres anys, serà executat per una organització espanyola, també servirà per a promocionar aliments italians, francesos i portuguesos. La Comissió europea ha aprovat una sèrie d¿accions informatives i promocionals dels productes agrícoles a països tercers. Els Estats membres han transmés a la Comissió, per a què els examini, deu programes de promoció i d¿informació. Els set programes que han estat acceptats s¿adrecen sobre tot als Estats Units, Canadà, Japó, Orient Mig, Rússia, Austràlia i Noruega. Els productes són el vi, la fruita i els llegums, els formatges, l¿oli d¿oliva i el pernil. El cost d'aquests programes és de 11,6 milions d'euros, dels quals 5,8 seran finançats amb pressupost comunitari. Entre les iniciatives aprovades, Brussel·les ha donat el vistiplau a quatre programes italians d'un cost total de 3 milions d'euros, per a promocionar l'oli d'oliva, els vins, formatges i altres productes de la regió de Lombardia. Altres iniciatives tindran com a finalitat la promoció de formatges francesos i italians, amb un cost total de 2,2 milions d'euros, i una altra que engegarà Eurofel - associació europea de fruites i hortalisses - per a promocionar la fruita francesa i italiana. ¿Entre els reptes a superar, caldrà millorar la competitivitat dels productes comunitaris de qualitat en els mercats fora de la Unió Europea. En invertir als països tercers en campanyes de promoció i d¿informació relacionades amb els productes agrícoles, la UE demostra la seva determinació en superar aquests reptes¿, ha declarat Franz Fischler, el comissari d¿Agricultura, desenvolupament rural i pesca. El decembre de 1999, el Consell va decidir que la UE podria finançar en els països tercers accions destinades a fer conèixer o a promocionar els productes agrícoles i alimentaris. Aquestes accions poden prendre la forma de relacions públiques, de mesures promocionals o publicitàries, destinades a recalcar sobre tot els avantatges dels productes comunitaris, com la qualitat, l¿higiene, la seguretat, la qualitat nutritiva, l¿etiquetatge, el benestar dels animals i el respecte per l¿entorn. Aquestes mesures poden implicar, entre d¿altres, la participació a fires, campanyes d¿informació sobre el sistema comunitari de denominacions d¿origen protegit (DOP), indicacions geogràfiques protegides (IGP) i especialitats tradicionals garantides (ETG), així com sobre l¿agricultura biològica. Entre les possibilitats també figuren les campanyes d¿informació sobre el sistema comunitari de vins de qualitat produïts a regions determinades (v.q.p.r.d.). En conseqüència, un reglament de la Comissió de 28 de desembre de 2000 va definir les modalitats d¿aplicació de les accions de promoció i informació pel període 2002-2004. El 15 de juny i el 15 de desembre de cada any, com a molt tard, els Estats membres han d¿enviar a la Comissió la llista dels programes i dels organismes que han triat per posar en marxa, així com una còpia de cada programa. Després, la Comissió avalua cadascun dels programes i decideix si pot ser escollit. El reglament de la Comissió dóna igualment la llista dels mercats de països tercers on aquestes accions de promoció poden se posades en marxa, així com els productes que poden ser objecte d¿aquestes accions de promoció.