Mario Gianni Aquest any 2021 esperem produir aproximadament 400 tones pròpies de magranes, més 300 tones de productors associats
Racó Calent CB és una empresa familiar que va néixer fa sis anys com a resultat de la crisi del sector cítric. Des de 2014 els seus fundadors, els germans Gianni Masià i María Fernanda García, van aposar pel conreu de magranes, un cultiu adient per al terreny i climatologia de la zona. En el seu hort, ubicat a Sant Carles de la Ràpita, a l’interior de la Reserva de la Biosfera Unesco del Delta de l’Ebre, es conreen les magranes vermelles, principalment primerenques, de les varietats d’Emek, Parfianca i Smith de forma sostenible i innovadora i amb residu zero. Inicialment tenien 11.000 arbres i actualment superen els 16.000. L’empresa ha estat finalista dels premis PITA 2020 en la modalitat d’Empresa agrària.
Mario Gianni i Masià, nascut a Sant Carles de la Ràpita, va estudiar Economia i Dret i gestiona Pommy House, l’empresa agrícola familiar des de 2014, any en què van transformar el cultiu de cítric pel magraner. Ha participat en conferències sobre la Reserva de la Biosfera Terres de l’Ebre i sobre l’estratègia d’exportació per petites empreses.
-Què us va impulsar a participar als premis PITA?
Vam pensar que el prestigi dels premis donaria coneixement el nostre projecte, i també que el projecte era bon candidat, perquè des de l’inici hem seguit una estratègia molt concreta (concentració en un producte i bon tractament del producte), encara que hem hagut d’adaptar-nos als canvis del mercat i les exigències dels clients. Participar als premis PITA també comporta, a nivell intern, revisar on estem, quines coses hem fet bé i quines hem d’ajustar.
-Com va néixer la idea del vostre projecte d’empresa?
Per la necessitat de rendibilitzar dues finques de cítrics, arran d’uns quants anys de pèrdues que anaven erosionant la nostra confiança en l’agricultura. Vam buscar un cultiu que no fos massiu i vam pensar que el mercat reduït, acompanyat d’una bona acció de venda, ens ajudaria a fer-nos un lloc en el mercat.
-Quines varietats de magranes cultiveu i quines característiques tenen?
Cultivem magranes vermelles i primerenques. El color és una característica que cada cop demanen més els supermercats. La recol·lecció és entre finals d’agost i principis d’octubre, perquè a l’Ebre no convé jugar-nos-la amb el vent. També intentem que el gruix de la producció sigui de varietats protegides amb royalty, perquè així minimitzem, d’alguna manera, el risc d’excés d’oferta.
Per poder servir als clients quan acabem amb la nostra collita, hem constituït un grup de productors, per assortir-nos de varietats tardanes.
“La recol·lecció és entre finals d’agost i principis d’octubre, perquè a l’Ebre no convé jugar-nos-la amb el vent”
-Quina producció teniu actualment?
Aquest any 2021 esperem produir aproximadament 400 tones pròpies, més 300 tones de productors associats.
-He recuperat el conreu de magranes amb pràctiques de conreu eficients i sostenibles. En què consisteixen i quins avantatges suposa?
En primer lloc, al camp, utilitzem fertilitzats d’alliberació lenta i també tenim una sonda d’humitat. També hem deixat, al mig de la finca principal, algunes carrasques, que és un arbre molt típic del Montsià, que no abunda però és emblemàtic.
Pel que fa a fitosanitaris, per bé que el cultiu no és ecològic, majoritàriament les nostres magranes són de residu zero, és a dir, que no hi ha traces de tractaments quan les expedim, perquè les matèries actives s’han degradat. Això implica estar a sobre dels períodes de degradació de matèries actives, i no aplicar tractaments que no estem segurs que s’hauran degradat en el moment de la collita. Com a conseqüència, en alguna ocasió hem hagut de fer tractaments directament ecològics en la fase final de producció, comprant mosquits que de manera natural redueixin determinades plagues.
“Pel que fa a fitosanitaris, per bé que el cultiu no és ecològic, majoritàriament les nostres magranes són de residu zero”
-A l’empresa apliqueu la innovació i la tecnologia en tot el procés productiu per millorar la qualitat i la productivitat. Quines són les principals innovacions aplicades?
El principal és tenir una bona aplicació informàtica. Des del principi vam tenir clar que si volíem servir als clients “de tu a tu” amb els grans productors teníem que tenir una tecnologia que ens permetés controlar les despeses, les expedicions, la facturació i, sobretot, la traçabilitat. Aquesta aplicació ens dona la possibilitat de monitoritzar i controlar les despeses variables, i distingir entre les vendes rentables i les que no ho són, i focalitzar-nos en millorar el marge comercial. També és molt útil per controlar la traçabilitat de la fruita.
Al 2020, vam passar satisfactòriament l’auditoria BRC, que és molt exigent en traçabilitat, en què s’han de poder identificar totes les persones i materials que han intervingut des de la collita fins que enviem la fruita.
-Gràcies a les condicions meteorològiques i microclimàtiques especials de les Terres de l’Ebre es poden collir les magranes a finals d’agost. Això facilita la satisfacció de les necessitats del mercat europeu en una fase inicial de comercialització. A quin públic i països van dirigides les vostres magranes?
Sí, així és, tenim la sort que l’orientació cap al Delta i les hores de sol fan que siguem gairebé tan primerencs com Alacant (bé, uns 5/7 dies més tard) i més primerencs que zones de Castelló. Això és clau per servir al mercat, perquè podem captar als clients al principi de la campanya, quan ells més necessiten la fruita, i ho agraeixen amb la continuïtat.
“(la producció primerenca) és clau per servir al mercat, perquè podem captar als clients al principi de la campanya, quan ells més necessiten la fruita, i ho agraeixen amb la continuïtat”
Per bé que cada cop venem més a nivell local, mitjançant la distribució i Mercabarna, el gruix de les nostres vendes es centra en importadors europeus, que són els que agrupen les comandes d’exòtics dels supermercats. Treballem amb un bon client a Alemanya, dos grans importadors a Holanda i uns quants importadors al Regne Unit. També treballem amb unes quantes agències d’exportació, que ens han permès arribar a mercats llunyans, encara que amb volums petits, per exemple, Qatar i el sud-est asiàtic.
-Esteu estudiant altres usos i destinacions per a les magranes de segona categoria. En què consisteix el projecte?
Estem mirant com podem rendibilitzar la producció. Tenim un client consolidat que desgrana les magranes i les ven a supermercats anglesos. És un projecte molt interessant perquè el client implica els proveïdors en les campanyes que fa per promocionar, amb els supermercats, el consum de la magrana.
A nivell intern, vam analitzar fer suc de magrana, però ho vam descartar perquè suposava la subcontractació de la producció, i llavors pràcticament no ens quedava res per nosaltres.
Per les varietats que no enviem al client anglès, estem desenvolupant vincles amb empreses que distribueixen fruita a cafeteries i supermercats per fer suc, perquè cada cop s’estan instal·lant més màquines espremedores de suc als supermercats. Aquest és un bon mercat, que ens dona sortida als calibres més petits, entre 200 i 270 grams per peça.
“Per les varietats que no enviem al client anglès, estem desenvolupant vincles amb empreses que distribueixen fruita a cafeteries i supermercats per fer suc”
-Quins reptes de futur us plantegeu?
El principal repte és augmentar la cartera de clients per acomodar l’augment en producció. És a dir, dediquem bastant temps a continuar cercant clients, encara que s’hagin suspès les grans fires del sector.