ENTREVISTA | 10/09/2021  Ruralcat

Josep Antoni Ortiz  Rosco Fruits dóna més opcions de rendibilitat a la producció de fruita mitjançant un model d’economia circular i també de proximitat

L’empresa familiar d’Alpicat (Segrià) SAT Ort Bell es va constituir l’any 2004. Al 2010 es va transformar en indústria, confeccionant i emmagatzemant la fruita, la qual la SAT s’exporta al 100%. Des de l’any 2012, l’empresa destina una part important del seu pressupost a l’R+D+I. Aquesta tasca culmina l’any 2019, quan va guanyar el millor projecte dins el curs de IV gamma, organitzat per l’IRTA. El premi consistia en acabar de desenvolupar el producte Rosco Fruits, una poma de gran qualitat i calibre, tallada en forma de rosca banyada en xocolata. Aquest producte també ha estat finalista del Premi PITA 2020 en la categoria d’Agroindústria.

Nascut a Alpicat (Segrià) l’any 1961, Josep Antoni Ortiz és productor de fruita i gerent de l’empresa familiar SAT Ort Bell, impulsora de la marca Rosco Fruits. Com a empresari agrari sempre ha volgut diversificar i reinventar-se per assegurar la viabilitat i el futur de l’empresa. A part d’apostar per l’exportació i l’R+D+I, més enllà del sector fructícola, ha engegat iniciatives de turisme, com habilitar el Castell de Torrebesses convertint-lo en un allotjament rural i lel projecte de restauració de la Taverna de la Bruixa, entre d’altres.

-Què us va impulsar a participar en els premis PITA?

Vam comprovar que es tractava d’una oportunitat única de donar a conèixer un producte innovador dins de l’àmbit de l’agroindústria, que ja venia avalat pel reconeixement d’un premi a la innovació per part de l’IRTA, que ens va permetre desenvolupar-lo. Rosco Fruits representa una oferta diferent a la rebosteria industrial, que estàvem segurs que captaria l’atenció del consumidor.

-Com va néixer la idea de crear Rosco Fruits?

Sorgeix en un moment que entenem que pot venir per l’excés d’oferta, una crisi de preus baixos en el sector de la fruita. En un context de sobreproducció, concretament l’any 2012, vam decidir destinar part dels nostres pressupostos a l’R+D+I a buscar noves fórmules i iniciatives per no haver d’abandonar un sector que ens estimem. Volíem diversificar per no marxar.

-Quines característiques té el producte?

Vam aconseguir una tècnica diferent de deshidratació, propietat de SAT ORT BELL, que, combinat amb diferents sabors de xocolata, acaba sent un producte innovador, natural i de gran atractiu per al consumidor.

Vam aconseguir una tècnica diferent de deshidratació que, combinat amb diferents sabors de xocolata, acaba sent un producte innovador, natural i de gran atractiu per al consumidor”

-A quin públic va dirigit?

Ens hem de fer la següent pregunta: “Què volem que mengin els nostres fills i filles o, fins i tot, què volem menjar nosaltres?” La resposta hauria de ser un producte sa i sostenible. Rosco Fruits està adreçat a tothom qui vulgui portar una dieta saludable, però també està pensat pels nens, que així poden substituir la rebosteria industrial per una poma fresca, deshidratada i banyada amb xocolata.

“Rosco Fruits està adreçat a tothom qui vulgui portar una dieta saludable, però també està pensat pels nens”

-En què consisteix el procés d’elaboració del producte?

Primer, netegem les pomes, precalibrem una poma Golden d’alta qualitat d’entre 80 i 85 mm, i amb una màquina de precisió traiem la pela i la tallem en tres trossos, la deshidratem extraient l’aigua d’una manera única, i la banyem en xocolata, fent-la passar pel túnel de fred. Posteriorment, muntem els roscos com si reféssim la poma una altra vegada, l’empaquetem i li posem un termosegellat.

Aquesta nova proposta de producte dóna més opcions de rendibilitat a la producció de fruita mitjançant un model d’economia circular i també de proximitat. A més, és una producció 100% natural que pot animar el consum de fruita entre públics als quals habitualment els costa.

-A on es pot trobar el vostre snack?

De moment, a grans superfícies com El Corte Inglés, supermercats que aposten pels productes de proximitat com Bon Preu-Esclat, PlusFresc i SUMA, a través de la nostra pàgina web a tot l’Estat espanyol i a punts de venda de ‘vendings’, gimnasos i zones públiques.

Abans de la pandèmia de la Covid-19, els restaurants i bars eren els nostres clients principals. Ara, de mica en mica, esperem recuperar-los. Per sort, estem tenint una gran acceptació entre el consumidor.

-Quins reptes de futur us plantegeu?

A finals d’aquest any, presentarem el mateix producte congelat per allargar la seva data de conservació. Pot tenir una caducitat de fins a un any. Així, oferim tres gammes de Rosco Fruits al mercat: fresc, congelat i 100% deshidratat (cruixent). A més, per tancar el cercle de l’economia circular a l’hora d’elaborar el nostre producte, estem treballant en un projecte per aprofitar la pela de la poma per fer infusions, deshidratant-la prèviament.

“A finals d’aquest any, presentarem el mateix producte congelat per allargar la seva data de conservació”

Des del punt de vista comercial, estem preparant campanyes amb ACCIÓ, l’agència de competitivitat empresarial de la Generalitat de Catalunya, a Alemanya i als Emirats. De cara l’any vinent, ens plantegem buscar distribuïdors dels nostres productes per seguir creixent.