L’EA de Cabrils posa les noves tecnologies al centre pel desenvolupament del sector agroalimentari

L’Escola Agrària de Noves Tecnologies i Horticultura del Maresme és la més nova de les quinze escoles agràries del territori català que assisteix a la resta de centres en noves tecnologies i dona suport en horticultura a les comarques del Maresme, Baix Llobregat, Vallès Oriental, Vallès Occidental i àrea Metropolitana

Reportatge

15/11/2024

L’Escola Agrària de Noves Tecnologies i Horticultura a Cabrils (el Maresme) va néixer l’abril del 2023 de la necessitat d’oferir formació contínua al sector agroalimentari en l’àmbit de les noves tecnologies i l’horticultura. El centre pretén ser un model d’innovació oberta amb una forta interdependència de col·laboració del sector privat, dels professionals de l’horticultura i de les entitats i organitzacions representatives del sector agroalimentari. Pel que fa a l’horta, aquesta necessitat ha estat reivindicada des de fa anys per part del mateix sector i les organitzacions representatives per poder cobrir algunes zones importants en la producció hortícola de Catalunya, com les comarques del Maresme, Baix Llobregat, Vallès Occidental i Oriental i l’àrea metropolitana, entre d’altres.

 

 

L’escola del Maresme va néixer l’abril del 2023 i és la més nova de les escoles agràries

 

A més, en els últims anys, l’adopció de les noves tecnologies per part de la ciutadania ha anat guanyant terreny i s’ha accentuat per la pandèmia, fent que pràcticament tota la població tingui accés i connectivitat a aparells i dispositius tecnològics. Tot això, fa que sigui necessari implementar les noves tecnologies en el sector agroalimentari com a solucions per enfortir-lo, fer-lo més competitiu, més eficient, més sostenible i més tecnificat. Per aquest motiu, el centre desenvolupa la formació en noves tecnologies aplicades a tots els sectors agroalimentaris i en totes les baules de la cadena de valor, especialment en la producció i la indústria.

 

“L’adopció de les noves tecnologies en el sector agroalimentari com a solucions per enfortir-lo, fer-lo més competitiu, més eficient, més sostenible i més tecnificat”.

 

Instal·lacions de la nova escola

L’EA Cabrils és la més nova de les quinze Escoles Agràries, la xarxa de centres del Servei de Formació Agrària del Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació (DARPA) de la Generalitat de Catalunya distribuïdes per tot el territori català. La missió de les quals és professionalitzar el sector agroalimentari, mitjançant la millora de la qualificació dels seus professionals. un dels seus objectius inicials d’aquesta escola era adequar la finca de 3.500 m2 de superfície on posar en pràctica tecnologies emergents i processos hortícoles.  

 

 

La finca de 3.500 m2 de superfície on posar en pràctica tecnologies emergents i processos hortícoles

 

 “Durant aquest temps, hem prioritzat adequar la finca per tenir-la en ple funcionament. Primer s’han hagut de reparar estructures, hivernacles, el magatzem,  i també hem hagut de recuperar la salut del sòl i augmentar la matèria orgànica, que és la base d’una bona agricultura. Per això, hem fet diversos adobs en verd i hem aprofitat per col·laborar en diferents estudis i organitzar diverses jornades de transferència al sector”, explica el director de l’escola, Pedro Calero. I afegeix “a partir d’aquí, volem tecnificar-la i incorporar-hi tecnologia”.

 

“El centre s’ha centrat a adequar la finca per tenir-la en ple funcionament reparant estructures, hivernacles, recuperant la salut del sòl i augmentat la matèria orgànica”.

 

Participació en estudis

La finca disposa d’un total de 3.000 m2, on hi conviuen quatre espais : un espai està dedicat a la producció hortícola en hivernacle, un altre a cultiu ecològic, un altre al cultiu hidropònic i planta ornamental i un altre a cultiu en exterior. Els espais disposen dels materials i recursos necessaris per al desenvolupament de projectes dins les àrees de les noves tecnologies, l'agrosostenibilitat o les tecnologies d'hivernacles.Una part de la finca ja està produint i estem participant en un parell d’estudis. Per una part amb l’Irridesk, una eina pel reg de precisió sostingut per sensors i bessons digitals que tenim instal·lats al nostre hivernacle i a la zona de cultiu a l’aire lliure; i per altra banda, col·laborem amb l’Oficina del Regant, per poder arribar a tenir una recomanació de reg al sector de l’horta”, recalca Calero.

La finca també serveix com a porta d’entrada a un espai de treball conjunt entre l’escola, la recerca i la innovació i el sector privat, on desenvolupar projectes hortícoles innovadors o implementar tecnologies emergents. “La part de la finca dedicada a la producció ecològica està col·laborant en el projecte Regènsol, per regenerar i millorar la fertilitat del sòl amb l’ús de restes vegetals llenyoses”, apunta el director. I afegeix, “al desembre ja tindrem la part de la finca destinada a cultiu hidropònic, on també hi col·locarem sensors i una safata intel·ligent per poder controlar al detall tota la fertirrigació, amb monitoratge i control remot. A partir d’aquesta sensorització, que és una primera etapa bàsica, anirem incorporant altres tecnologies. Independentment d’això, a l’Escola ja hem organitzat cursos sobre robòtica agrícola, drons o agricultura de precisió”, destaca.

 

“La finca també serveix com a porta d’entrada a un espai de treball conjunt entre l’escola, la recerca i la innovació i el sector privat”

 

En aquesta línia, la cap de la finca de l’escola, Maria Blasi, recalca que la tecnologia en horta no està implementada, “estem en una fase de transició tecnològica i des de l’escola volem aproximar tota aquesta tecnologia als professionals del sector perquè la coneguin de prop, la facin seva, vegin com funciona i puguin valorar que realment els alleugereix la feina i sobretot que la vegin accessible, que comprovin que realment és útil”. En aquest sentit, Blasi destaca que “la tecnologia alleugereix tasques especialment feixugues físicament” i això “podria animar a més treballadores femenines a afegir-se al sector primari”.

 

Projecte formatiu

Per això, el projecte formatiu de l’EA Cabrils s’estructura en cursos de formació contínua (presencial, semipresencial i a distància) i jornades de transferència tecnològica (PATT). Concretament, el 2024 l’escola té programats 26 cursos de formació contínua i 26 jornades de transferència tecnològica. Durant el primer semestre d'aquest any, 500 persones han passat per l'escola, participant en un total de 10 cursos i 19 jornades tècniques amb una satisfacció mitjana dels assistents del 89%. A més, la part més pràctica d'algunes d'aquestes activitats formatives es poden dur a terme a la finca que té l'escola i el centre també participa en el tutoratge de joves que es volen incorporar al sector agrari al Maresme i altres comarques limítrofes. Després d’aquests mesos, des de l’escola es destaca el progrés que s’ha aconseguit fins al dia d’avui, “els inicis sempre són complicats, però estem molt orgullosos de l’equip de persones que estan fent possible que l’Escola avanci”, comparteix Calero.  

Des del 2023, l’escola assisteix a la resta d’escoles agràries de Catalunya en noves tecnologies i dona suport en horticultura a les comarques del Maresme, Baix Llobregat, Vallès Oriental, Vallès Occidental i àrea Metropolitana. La seva missió, és garantir la qualificació professional de les persones que volen desenvolupar o desenvolupen la seva activitat en el sector agroalimentari, mitjançant una formació que els faciliti la inserció en el món laboral i els capaciti per afrontar amb competitivitat la seva tasca com a professionals del sector.